Artificial intelligence for people with Parkinson’s disease
Research Title: Thinking and acting together to adapt an in-ear technology to the needs of people with Parkinson’s disease
Abstract
Up to 90% of people with Parkinson’s disease (PD) develop communication and swallowing disorders complicating their social participation, only 13-38% receive services. Wearable technologies incorporating artificial intelligence hold promise for preventing symptoms and facilitating lifestyle habits. However, ethical and practical issues of acceptability and usability hinder the adoption and development of these technologies. Our project, based on the principles of Responsible Health Innovation, aims to adapt an emerging in-ear technology (IAT) to the needs of PMPs. A process of inclusion of users with PD and their relatives, based on the development of literacy in techno-health, will be deployed to actively and meaningfully involve these stakeholders in the development of: 1) a specification for adapting the IAT to their needs; and 2) a specification for a research project on the impact of the IAT.
Goals
Develop health and technology literacy of stakeholders;
To support acceptability and usability of AIT from the perspective of users;
Enable data exploitation from a machine learning and artificial intelligence perspective;
Define a specification for the adaptation of the TIA and a responsible and inclusive methodological design for future research.
Milestones
Ethical approval
Health and technology literacy
User training and experimentation
Data analysis
Definition of specifications
Knowledge transfer
Update: December 1, 2021
Global progress
Ethical approval
Health and technology literacy
User training and experimentation
Data analysis
Definition of specifications
Knowledge transfer
Partners
Team members
(par ordre alphabétique de nom de famille)
Claire Croteau, co-chercheure, Université de Montréal
Ingrid Verduyckt, chercheure principale, Université de Montréal
Rachel Bouserhal, co-chercheure principale, École de technologie supérieure
Romain Rigal, partenaire principal, Parkinson Québec
Sylvie Ratté, co-chercheur, École de technologie supérieure
Intersectoral collaboration agent
Scientific sectors
Innovation stages
- Émergence, Expérimentation, Appropriation
All projects
- Accès à l’information et à sa compréhension pour une société inclusive
- Improving the accessibility of information and communication in the Montréal Museum of Fine Arts
- Améliorer la qualité de vie et la participation sociale des personnes en situation de handicap : identification des besoins à intégrer aux applications mobiles
- Apprentissage de la conduite automobile chez les adolescents et jeunes adultes ayant des incapacités : Soutien à l’élaboration d’un processus d’accompagnement basé sur les facteurs favorisant la conduite et l’autodétermination
- Para-athlete Technology Needs
- CARE PLAY: Community And REsearch PLAYing together using physical literacy knowledge translation tools targeting children with disabilities in Quebec
- Co-construction d’un cours de danse adaptée dans la communauté pour les enfants avec la paralysie cérébrale : Faire tomber les barrières
- Co-construction d’un programme de formation continue des acteurs municipaux en lien avec les plans d’action d’accessibilité universelle
- Co-design of an Assistive Internet Navigation Device for People with Visual Impairments
- Co-Creation of Leisure Experience in an Inclusive and Accessible Theatre Space: The Case of the Segal Centre for Performing Arts.
- Co-development of workshops to promote psychological well-being after a stroke
- Co-development of an active listening training for Autism Support volunteers
- Contraintes biomécaniques du basketball en fauteuil roulant
- Body in Care, Body on Stage: An Intersectoral Approach to Chronic Pain
- Étude de cas en surdicécité visant à tester la faisabilité clinique, sociale et économique de nouvelles modalités de communication en face-à-face et à distance
- Exploring cognitive-social factors underlying pedestrian navigation following chronic moderate-to-severe traumatic brain injury (m/sTBI) using virtual environments
- Staff training and adapted physical activity
- Formation et familiarisation à l’utilisation du réseau régulier de transport en commun : un état de la situation des besoins et des ressources pour les personnes ayant des incapacités.
- Formation/entrainement pour faciliter l’utilisation des réseaux de bus et de métro accessibles par des personnes ayant des limitations fonctionnelles motrices
- Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation
- Impacts d’orthèses robotisées des membres supérieurs
- Inclusion sociale par l’activité physique en plein air chez les enfants atteints de trouble de développement de la coordination
- Artificial intelligence for people with Parkinson’s disease
- Le Café-IN : carrefour d’échange et de partages pour l’inclusion sociale des personnes ayant un traumatisme craniocérébral
- Les déterminants d’une expérience inclusive dans des ateliers créatifs : le cas du réseau des Bibliothèques de Montréal
- Mon futur chez-moi en 3D – Map It
- Musée et accessibilité
- Participation sociale des personnes ayant des incapacités dans la dynamique de développement régional inclusif
- Fatherhood, co-parenting and disability: what are the experiences of fathers with disabilities in Quebec?
- Pour une salle de classe inclusive
- Projet ceinture intelligente – Smartbelt
- Promoting Audiodiversity: The Right to (Fair) Self-Representation in the Media
- Action-research for the implementation of a hearing aid valorization program offered in the community and aimed at seniors with a hearing loss
- Recommendations for an inclusive digital budgeting assistance solution for individuals with traumatic brain injury.
- Réfléchir pour agir ensemble en formation et en sensibilisation
- Hiking trails: towards an accessible classification
- Soutenir ensemble la mobilité d’ainés présentant des incapacités: comment favoriser leur utilisation du transport en commun et leur participation sociale?
- Spina Bifida and aging: co-development of a toolbox
- Sport and rehabilitation
- An Exploratory Study of Deaf and Hard of Hearing Women’s Access to Social Services
- Learning unit and inclusive work environment
- Utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) d’usage courant par les personnes ayant une surdité
- Visitabilité des commerces
- Évaluation des exigences biomécaniques et physiologiques du ski paranordique