Hiking trails: towards an accessible classification
Abstract
The present project is structured around a rigorous review of the literature in order to identify qualitative and quantitative indicators associated with the development of a classification of hiking trails. The classification will be based on the level of difficulty, in relation to the needs, strengths and characteristics of hikers or users with disabilities as well as the use of adapted equipment (Jöelette, Dahü, bicycle, etc.).
The project includes testing the indicators of this classification in local trails with different disabled users. It aims to facilitate and increase the practice of hiking and walking on local trails, strengthening the autonomy of disabled users, while ensuring the safety of the practice areas.
Goals
This research project aims to:
- Conduct a review of classifications (structure, indicators, target audience) in the scientific literature and existing indicators among existing classifications of trails;
- Identify the indicators to be taken into account, particularly with regard to the layout, the use of adapted equipment on hiking trails and their topology (width of the terrain, degree of horizontal inclination, gradient, type of surface, distance, etc.);
- Identify the hikers’ physiological indicators to be taken into account (HR and HRV, blood pressure, fatigue level, energy level, oxygen saturation, etc.);
- Test and validate the indicators (qualitative and quantitative) on a local trail with a group of people with various disabilities;
Develop and propose a clear and precise classification of proximity trails for a clientele with disabilities with or without adapted equipment; - Produce a set of specifications for the developed classification.
Milestones
- Review of the literature
- Development of indicators
- Ethics committee
- Recruitment and experimentation on proximity trails
- Analysis of the results
- Drafting of the specifications and dissemination and promotion of the results
Global progress
Review of the literature
Development of indicators
Ethics committee
Recruitment and experimentation on proximity trails
Analysis of the results
Drafting of the specifications and dissemination and promotion of the results
Team members
CHERCHEUR.ES
Hélène Carbonneau, Université du Québec à Trois-Rivières, Laboratoire interdisciplinaire de recherche sur l’expérience inclusive de loisir | REPAR /
Tommy Chevrette, Université du Québec à Chicoutimi //
PARTENAIRE
Alexandra Gilbert, Directrice générale adjointe, Association québécoise pour le loisir des personnes handicapées (AQLPH) //
CO-CHERCHEUR
Frédéric Reichhart, Institut national supérieur de formation et de recherche pour l’éducation des jeunes handicapés et les enseignements adaptés (INSHEA), Suresnes, France //
CO-PARTENAIRE
Amélie Richard, ARLPH Chaudière-Appalaches, Comité plein air du réseau des IRLPH /
Jacques Laberge, ARLPH Capitale-Nationale, Comité plein air du réseau des IRLPH /
Luce Thériault, URLS GÎM, Comité plein air du réseau des IRLPH /
Hélène Houde, URLS Mauricie, Comité plein air du réseau des IRLPH /
Céline Archambault, ARLPH Côte-Nord, Comité plein air du réseau des IRLPH /
Marianne Roffi, ARLPH, Laurentides, Comité plein air du réseau des IRLPH /
Scientific sectors
Innovation stages
- Émergence
All projects
- Accès à l’information et à sa compréhension pour une société inclusive
- Improving the accessibility of information and communication in the Montréal Museum of Fine Arts
- Améliorer la qualité de vie et la participation sociale des personnes en situation de handicap : identification des besoins à intégrer aux applications mobiles
- Apprentissage de la conduite automobile chez les adolescents et jeunes adultes ayant des incapacités : Soutien à l’élaboration d’un processus d’accompagnement basé sur les facteurs favorisant la conduite et l’autodétermination
- Para-athlete Technology Needs
- CARE PLAY: Community And REsearch PLAYing together using physical literacy knowledge translation tools targeting children with disabilities in Quebec
- Co-construction d’un cours de danse adaptée dans la communauté pour les enfants avec la paralysie cérébrale : Faire tomber les barrières
- Co-construction d’un programme de formation continue des acteurs municipaux en lien avec les plans d’action d’accessibilité universelle
- Co-design of an Assistive Internet Navigation Device for People with Visual Impairments
- Co-Creation of Leisure Experience in an Inclusive and Accessible Theatre Space: The Case of the Segal Centre for Performing Arts.
- Co-development of workshops to promote psychological well-being after a stroke
- Co-development of an active listening training for Autism Support volunteers
- Contraintes biomécaniques du basketball en fauteuil roulant
- Body in Care, Body on Stage: An Intersectoral Approach to Chronic Pain
- Étude de cas en surdicécité visant à tester la faisabilité clinique, sociale et économique de nouvelles modalités de communication en face-à-face et à distance
- Exploring cognitive-social factors underlying pedestrian navigation following chronic moderate-to-severe traumatic brain injury (m/sTBI) using virtual environments
- Staff training and adapted physical activity
- Formation et familiarisation à l’utilisation du réseau régulier de transport en commun : un état de la situation des besoins et des ressources pour les personnes ayant des incapacités.
- Formation/entrainement pour faciliter l’utilisation des réseaux de bus et de métro accessibles par des personnes ayant des limitations fonctionnelles motrices
- Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation
- Impacts d’orthèses robotisées des membres supérieurs
- Inclusion sociale par l’activité physique en plein air chez les enfants atteints de trouble de développement de la coordination
- Artificial intelligence for people with Parkinson’s disease
- Le Café-IN : carrefour d’échange et de partages pour l’inclusion sociale des personnes ayant un traumatisme craniocérébral
- Les déterminants d’une expérience inclusive dans des ateliers créatifs : le cas du réseau des Bibliothèques de Montréal
- Mon futur chez-moi en 3D – Map It
- Musée et accessibilité
- Participation sociale des personnes ayant des incapacités dans la dynamique de développement régional inclusif
- Fatherhood, co-parenting and disability: what are the experiences of fathers with disabilities in Quebec?
- Pour une salle de classe inclusive
- Projet ceinture intelligente – Smartbelt
- Promoting Audiodiversity: The Right to (Fair) Self-Representation in the Media
- Action-research for the implementation of a hearing aid valorization program offered in the community and aimed at seniors with a hearing loss
- Recommendations for an inclusive digital budgeting assistance solution for individuals with traumatic brain injury.
- Réfléchir pour agir ensemble en formation et en sensibilisation
- Hiking trails: towards an accessible classification
- Soutenir ensemble la mobilité d’ainés présentant des incapacités: comment favoriser leur utilisation du transport en commun et leur participation sociale?
- Spina Bifida and aging: co-development of a toolbox
- Sport and rehabilitation
- An Exploratory Study of Deaf and Hard of Hearing Women’s Access to Social Services
- Learning unit and inclusive work environment
- Utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) d’usage courant par les personnes ayant une surdité
- Visitabilité des commerces
- Évaluation des exigences biomécaniques et physiologiques du ski paranordique