Spina Bifida and aging: co-development of a toolbox
Research title: How to tame and live the transition to active and fulfilling aging for people with spina bifida, hydrocephalus and their caregivers: co-development of a toolbox
Abstract
People living with spina bifida and/or hydrocephalus (SBH) face issues of aging that can complicate the challenges of social participation. Yet, the needs associated with these transitions remain unknown and few resources exist. The Quebec Spina Bifida and Hydrocephalus Association (ASBHQ) wishes to accompany its members, their loved ones, and caregivers to promote active and fulfilling aging. This action-research, involving an iterative process of codesign with a variety of participatory methods (e.g. personas, scenarios), will allow: 1) to explore the experiences of aging from the perspective of the social participation of people living with SBH; 2) to identify priority needs and strategies for active and fulfilling aging; 3) to co-develop – with people living with SBH, their loved ones, and caregivers – a toolbox of these strategies; and 4) to proceed with a pilot evaluation of this toolbox. Ultimately, the project will contribute to promoting inclusive practices that take into account the diversity of aging experiences of these people.
Goals
This project aims to
1) Document the experiences of aging, from the perspective of social participation, as perceived by people living with SBH and their families;
2) Identify priority needs and strategies for active and fulfilling aging;
3) To co-develop – with people living with SBH, their families and caregivers – a toolbox containing these strategies;
4) Conduct a pilot evaluation of these tools.
Milestones
- Training of the steering committee and ethical certification
- Discovery of the issues and strategies surrounding the aging of people with SBH (planning and holding of workshops 1 and 2).
- Definition of priority issues (planning and holding of Workshop 3).
- Co-design of tools (planning and delivery of workshops 4 and 5).
- Toolkit delivery and pilot evaluation (planning and conducting Workshop 6)
- Knowledge Transfer Activities
Global progress
Formation of the steering committee and ethical certification
Discovery of the issues and strategies surrounding SBH aging (planning and holding of workshops 1 and 2).
Definition of priority issues (planning and holding of workshop 3).
Co-design of tools (planning and delivery of workshops 4 and 5).
Toolkit delivery and pilot evaluation (planning and conducting Workshop 6)
Knowledge Transfer Activities
Team members
RESEARCHER
Valérie Poulin, erg., Ph.D Professeure agrégée, Département d’ergothérapie, Université du Québec à Trois-Rivières, Chercheuse régulière au Centre interdisciplinaire de recherche en réadaptation et en intégration sociale (Cirris) du CIUSSS de la Capitale-Nationale, membre du REPAR //
Marie-Christine Ouellet, Ph.D. Professeure titulaire, École de psychologie, Université Laval, Chercheuse régulière au Centre interdisciplinaire de recherche en réadaptation et en intégration sociale (Cirris) du CIUSSS de la Capitale-Nationale, membre du REPAR
//
PARTENERS
Laurence Leser, Directrice générale, Association de spina-bifida et d’hydrocéphalie
du Québec
//
CO-RESEARCHER
François Routhier, ing., Ph.D. Professeur titulaire, Département de réadaptation, Université Laval, Chercheur régulier au Cirris //
Samuel Turcotte, erg., Ph.D. Chercheur postdoctoral, Centre de recherche de l’Institut universitaire de gériatrie de Montréal (CRIUGM) et École de réadaptation, Université de Montréal //
Nolwenn Lapierre, Ph.D. chercheuse post-doctorale au Cirris //
//
STUDENTS
Kathleen Cairns, étudiante au doctorat en psychologie, Université Laval //
Doriane Charbonneau, étudiante au baccalauréat en ergothérapie, Université du Québec à Trois-Rivières //
Vincent Lessard, étudiant à la maîtrise en ergothérapie, Université du Québec à Trois-Rivières //
Pascale Simard, B. Service social, Maîtrise en gestion du développement international et de l’action humanitaire et étudiante à la maîtrise en sciences de la réadaptation, Université Laval //
COLLABORATORS
Marie-Ève Lamontagne, erg., Ph.D. Professeure agrégée, Département de réadaptation, Université Laval, Chercheuse régulière au Cirris //
Shauna Beaudoin Directrice, Hydrocephalus Canada //
Intersectoral collaboration agent
Scientific sectors
Innovation stages
- Émergence
All projects
- Accès à l’information et à sa compréhension pour une société inclusive
- Improving the accessibility of information and communication in the Montréal Museum of Fine Arts
- Améliorer la qualité de vie et la participation sociale des personnes en situation de handicap : identification des besoins à intégrer aux applications mobiles
- Apprentissage de la conduite automobile chez les adolescents et jeunes adultes ayant des incapacités : Soutien à l’élaboration d’un processus d’accompagnement basé sur les facteurs favorisant la conduite et l’autodétermination
- Para-athlete Technology Needs
- CARE PLAY: Community And REsearch PLAYing together using physical literacy knowledge translation tools targeting children with disabilities in Quebec
- Co-construction d’un cours de danse adaptée dans la communauté pour les enfants avec la paralysie cérébrale : Faire tomber les barrières
- Co-construction d’un programme de formation continue des acteurs municipaux en lien avec les plans d’action d’accessibilité universelle
- Co-design of an Assistive Internet Navigation Device for People with Visual Impairments
- Co-Creation of Leisure Experience in an Inclusive and Accessible Theatre Space: The Case of the Segal Centre for Performing Arts.
- Co-development of workshops to promote psychological well-being after a stroke
- Co-development of an active listening training for Autism Support volunteers
- Contraintes biomécaniques du basketball en fauteuil roulant
- Body in Care, Body on Stage: An Intersectoral Approach to Chronic Pain
- Étude de cas en surdicécité visant à tester la faisabilité clinique, sociale et économique de nouvelles modalités de communication en face-à-face et à distance
- Exploring cognitive-social factors underlying pedestrian navigation following chronic moderate-to-severe traumatic brain injury (m/sTBI) using virtual environments
- Staff training and adapted physical activity
- Formation et familiarisation à l’utilisation du réseau régulier de transport en commun : un état de la situation des besoins et des ressources pour les personnes ayant des incapacités.
- Formation/entrainement pour faciliter l’utilisation des réseaux de bus et de métro accessibles par des personnes ayant des limitations fonctionnelles motrices
- Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation
- Impacts d’orthèses robotisées des membres supérieurs
- Inclusion sociale par l’activité physique en plein air chez les enfants atteints de trouble de développement de la coordination
- Artificial intelligence for people with Parkinson’s disease
- Le Café-IN : carrefour d’échange et de partages pour l’inclusion sociale des personnes ayant un traumatisme craniocérébral
- Les déterminants d’une expérience inclusive dans des ateliers créatifs : le cas du réseau des Bibliothèques de Montréal
- Mon futur chez-moi en 3D – Map It
- Musée et accessibilité
- Participation sociale des personnes ayant des incapacités dans la dynamique de développement régional inclusif
- Fatherhood, co-parenting and disability: what are the experiences of fathers with disabilities in Quebec?
- Pour une salle de classe inclusive
- Projet ceinture intelligente – Smartbelt
- Promoting Audiodiversity: The Right to (Fair) Self-Representation in the Media
- Action-research for the implementation of a hearing aid valorization program offered in the community and aimed at seniors with a hearing loss
- Recommendations for an inclusive digital budgeting assistance solution for individuals with traumatic brain injury.
- Réfléchir pour agir ensemble en formation et en sensibilisation
- Hiking trails: towards an accessible classification
- Soutenir ensemble la mobilité d’ainés présentant des incapacités: comment favoriser leur utilisation du transport en commun et leur participation sociale?
- Spina Bifida and aging: co-development of a toolbox
- Sport and rehabilitation
- An Exploratory Study of Deaf and Hard of Hearing Women’s Access to Social Services
- Learning unit and inclusive work environment
- Utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) d’usage courant par les personnes ayant une surdité
- Visitabilité des commerces
- Évaluation des exigences biomécaniques et physiologiques du ski paranordique