Networking activity – Arts and Culture: for more inclusive offers

Networking activity IN FRENCH - Collaborative workshop online on the Zoom platform Goal At a time of "Nothing for us without us[1]", the objective of this meeting is to collectively bring to light the existing needs, in the field of culture, to promote the social participation of people with disabilities.…

Portrait de l’expérience inclusive dans les musées québécois : inventaire et analyse des pratiques muséales et des besoins des personnes ayant des incapacités

Selon le concept de Caring Museum, le rôle du musée ne consiste plus à amener les visiteurs à une oeuvre, mais à favoriser, quels que soient leur âge et son origine sociale, leurs capacités, leur démarche d’autonomie face à l’art. De plus, la politique culturelle du Québec, Partout la culture,…

Retour sur l’atelier «Appliquer aux subventions d’engagement partenarial du CRSH»

Dans le cadre de nos activités de soutien aux équipes de recherche en émergence, nous avons tenu le 18 juin dernier un atelier intitulé « Appliquer aux subventions d’engagement partenarial du CRSH », le Conseil de recherches en sciences humaines du Canada. Cet atelier en ligne se voulait une occasion d’échanges entre des…

Co-Creation of Leisure Experience in an Inclusive and Accessible Theatre Space: The Case of the Segal Centre for Performing Arts.

Project description This project will examine challenges that restrict individuals with disabilities from engaging in cultural recreation and leisure activities, such as theatre performances. In this two-tier project, we are interested in examining how all stakeholders enjoy live theatre and examine the challenges in accessing and attending live performances. Second, this…

Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation

Project description Pediatric manual wheelchair users do not meet the Canadian 24-hour movement guidelines. Consequences are significant in terms of physical, emotional and cognitive health and impact not only childhood, but also adulthood. In Québec, approximately 32% of French-speaking schools do not meet the recommended minutes of physical education. It…

Pour une salle de classe inclusive

Développement d’un guide d’aide à l'aménagement de salles de classe inclusives répondant aux besoins des élèves handicapés ou en difficulté d'adaptation ou d'apprentissage dans les milieux scolaires québécois   Description : Au cours des prochaines années, plusieurs commissions et directions scolaires devront effectuer d'importants travaux visant le maintien, l'agrandissement et…

Étude de cas en surdicécité visant à tester la faisabilité clinique, sociale et économique de nouvelles modalités de communication en face-à-face et à distance

Le projet répond au besoin des partenaires (deux programmes en surdicécité du CIUSSS de la Capitale Nationale - Institut de réadaptation en déficience physique de Québec et du CISSS Montérégie-Centre/ CIUSSS Centre-Sud–de l’île-de-Montréal - Institut Nazareth et Louis- Braille/Institut Raymond-Deware) qui désirent tester la faisabilité d’une solution informatique-technologique pour sa…

CARE PLAY: Community And REsearch PLAYing together using physical literacy knowledge translation tools targeting children with disabilities in Quebec

Children with disabilities participate less than their peers in physical activities, and their levels of physical activity are often below the minimum recommended for a healthy development. A comprehensive approach to address physical activity is ‘physical literacy’ (PL). PL builds on basic movement skills as well as child confidence, motivation,…

Mon futur chez-moi en 3D

  La recherche d’un logement adapté est complexe, pouvant mettre en péril le maintien/retour à domicile des personnes vivant avec des incapacités motrices. Un pairage réussi, entre un locataire/acheteur et un domicile adapté disponible, nécessite la considération des spécificités architecturales qui seraient une barrière à la réalisation d’activités significatives. MapIt,…