Promoting Audiodiversity: The Right to (Fair) Self-Representation in the Media

Despite their significant numbers (prevalence of 2-10%), people of audiodiversity (i.e., with a communication disability [HdlC]) have little or no representation in media content (cultural, television, etc.). When they are, their disability is likely to be subject to discriminatory attitudes and prejudices, which contribute to their stigmatization and self-stigmatization. The media is an important source of information and beliefs and could be a positive vehicle for the inclusion of people with HdlC. However, there is a lack of resources to accompany them in this sense. This project aims to create these resources and to evaluate their impact through a process of inclusion of the groups concerned (people with HdlC, media professionals, etc.), based on the literature, in order to develop: 1) a guide to good representational practices, 2) advisory services to guide filmmakers, 3) a communication plan for the promotion of audiodiversity

Global progress
Understand (workshops and interviews)
ethics filing, conducting workshops and semi-structured interviews and beginning to analyze results.
Understanding (literature review)
Developed and implemented a literature search strategy; analyzed results.
Develop (analysis of results)
Finalized qualitative analysis of workshops and semi-structured interviews.
Develop (tool design)
Design of outreach content for social networks, best practices guide, and advisory services and draft of report.
Pilot (piloting and evaluation of tools)
Piloting and evaluation of the guide and advisory services, evaluation of the outreach campaign.
Lead (communication)
Finalization and dissemination of the report, deployment of the communication campaign, and the press conference.
Partners
    Team members

    Lucie Ménard, Ph. D, UQAM, Département de linguistique, Vice-doyenne à la recherche, Faculté des sciences humaines, Centre de recherche sur le langage, l’esprit et le cerveau (CRLEC-UQAM), CHU Ste-Justine/Centre de Réadaptation Marie-Enfant, Équipe VIRTUOR (développement de la réalité virtuelle pour l’empowerment des personnes qui bégaient), Secteur Santé et Société et culture.

    Lisandre Labrecque-Lebeau, Ph. D., professeure associée au département des sciences infirmières de l’Université du Québec en Outaouais (UQO) et chercheure universitaire en milieu de pratique au CREMIS (co-porteuse du champ Capacités, normes sociales et interventions), CCSMTL, Secteur Santé et Société et culture.

    Vocavie, OSBL, représenté par Ingrid Verduyckt, co-Présidente.
    Vocavie est un OSBL fondé en 2021 qui s’engage pour une transformation de notre société vers une inclusion digne des personnes qui présentent des particularités sur le plan de la parole et de la communication.

    Collaborateur·ice·s :
    Geneviève Lamoureux, M. Sc. Orthophonie, Candidate au doctorat en sciences de l’orthophonie, et personne qui bégaie. Université de Montréal, École d’orthophonie et d’audiologie.

    Sébastien Finlay, Candidat à la maîtrise en orthophonie et personne qui bégaie. Université de Montréal, École d’orthophonie et d’audiologie.

    Partenaire :
    L’Association bégaiement communication (ABC), un organisme communautaire fondé en 1985 dont la mission est de soutenir les adultes qui bégaient vivant au Québec en vue de favoriser leur épanouissement personnel, social et professionnel. Représentée par Audrey Bigras, présidente.

    Scientific sectors
    Innovation stages
    • Émergence, Expérimentation
    All projects