Co-development of an active listening training for Autism Support volunteers
Conceived and carried out by, for, and with people with autism, this innovative project is based on a partnership between research and a community partner, Autisme Soutien (NPO). It is rooted in Autisme Soutien’s need to adapt the training offered to its volunteers using an inclusive pedagogical approach. The project has two specific objectives: 1) to co-construct a training program aimed at equipping chat volunteers to offer peer-to-peer social support rooted in active listening and 2) to document the benefits of this training for the community partner and its volunteers. This project will contribute, through the implementation of adapted training, to the retention of volunteers as well as to the deployment and sustainability of a new social support service designed, developed, and offered “by and for” autistic people. It will also make it possible to act on two important determinants of mental health: social support and social inclusion.
Global progress
Origin of the research
Benchmark and Methodology
Operationalization (Step 1)
Operationalization (Step 2)
Operationalization (Step 3)
Operationalization (Step 4)
Phase 5 - Results
Partners
Team members
• Marjorie Désormeaux-Moreau, École de réadaptation, Faculté de médecine et des sciences de la santé, Université de Sherbrooke; co-fondatrice d’Autisme Soutien (Secteur Santé)
• Isabelle Courcy, Département de sociologie, Faculté des arts et des sciences, Université de Montréal (Secteur Société et culture
• Marie-Eve Laurendeau, Coordonnatrice de l’accompagnement des bénévoles, Autisme Soutien
• Andréann Lamarre, étudiante, Université de Sherbrooke et administratrice d’Autisme Soutien
• Catherine Aubry, co-fondatrice d’Autisme Soutien, administratrice et bénévole clavardant chez Autisme Soutien
• Mathilde Chagnon, étudiante, Université de Sherbrooke, coordonnatrice administrative, secrétaire et vice-présidente d’Autisme Soutien
• Mélanie Couture, professeure, École de réadaptation, Faculté de médecine et des sciences de la santé, Université de Sherbrooke (Secteur Santé)
• Richard Marcotte, représentant des personnes susceptibles de recevoir ou d’offrir les services d’Autisme Soutien
Intersectoral collaboration agent
Scientific sectors
Innovation stages
- Émergence, Expérimentation
All projects
- Accès à l’information et à sa compréhension pour une société inclusive
- Improving the accessibility of information and communication in the Montréal Museum of Fine Arts
- Améliorer la qualité de vie et la participation sociale des personnes en situation de handicap : identification des besoins à intégrer aux applications mobiles
- Apprentissage de la conduite automobile chez les adolescents et jeunes adultes ayant des incapacités : Soutien à l’élaboration d’un processus d’accompagnement basé sur les facteurs favorisant la conduite et l’autodétermination
- Para-athlete Technology Needs
- CARE PLAY: Community And REsearch PLAYing together using physical literacy knowledge translation tools targeting children with disabilities in Quebec
- Co-construction d’un cours de danse adaptée dans la communauté pour les enfants avec la paralysie cérébrale : Faire tomber les barrières
- Co-construction d’un programme de formation continue des acteurs municipaux en lien avec les plans d’action d’accessibilité universelle
- Co-design of an Assistive Internet Navigation Device for People with Visual Impairments
- Co-Creation of Leisure Experience in an Inclusive and Accessible Theatre Space: The Case of the Segal Centre for Performing Arts.
- Co-development of workshops to promote psychological well-being after a stroke
- Co-development of an active listening training for Autism Support volunteers
- Contraintes biomécaniques du basketball en fauteuil roulant
- Body in Care, Body on Stage: An Intersectoral Approach to Chronic Pain
- Étude de cas en surdicécité visant à tester la faisabilité clinique, sociale et économique de nouvelles modalités de communication en face-à-face et à distance
- Exploring cognitive-social factors underlying pedestrian navigation following chronic moderate-to-severe traumatic brain injury (m/sTBI) using virtual environments
- Staff training and adapted physical activity
- Formation et familiarisation à l’utilisation du réseau régulier de transport en commun : un état de la situation des besoins et des ressources pour les personnes ayant des incapacités.
- Formation/entrainement pour faciliter l’utilisation des réseaux de bus et de métro accessibles par des personnes ayant des limitations fonctionnelles motrices
- Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation
- Impacts d’orthèses robotisées des membres supérieurs
- Inclusion sociale par l’activité physique en plein air chez les enfants atteints de trouble de développement de la coordination
- Artificial intelligence for people with Parkinson’s disease
- Le Café-IN : carrefour d’échange et de partages pour l’inclusion sociale des personnes ayant un traumatisme craniocérébral
- Les déterminants d’une expérience inclusive dans des ateliers créatifs : le cas du réseau des Bibliothèques de Montréal
- Mon futur chez-moi en 3D – Map It
- Musée et accessibilité
- Participation sociale des personnes ayant des incapacités dans la dynamique de développement régional inclusif
- Fatherhood, co-parenting and disability: what are the experiences of fathers with disabilities in Quebec?
- Pour une salle de classe inclusive
- Projet ceinture intelligente – Smartbelt
- Promoting Audiodiversity: The Right to (Fair) Self-Representation in the Media
- Action-research for the implementation of a hearing aid valorization program offered in the community and aimed at seniors with a hearing loss
- Recommendations for an inclusive digital budgeting assistance solution for individuals with traumatic brain injury.
- Réfléchir pour agir ensemble en formation et en sensibilisation
- Hiking trails: towards an accessible classification
- Soutenir ensemble la mobilité d’ainés présentant des incapacités: comment favoriser leur utilisation du transport en commun et leur participation sociale?
- Spina Bifida and aging: co-development of a toolbox
- Sport and rehabilitation
- An Exploratory Study of Deaf and Hard of Hearing Women’s Access to Social Services
- Learning unit and inclusive work environment
- Utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) d’usage courant par les personnes ayant une surdité
- Visitabilité des commerces
- Évaluation des exigences biomécaniques et physiologiques du ski paranordique