Co-design of an Assistive Internet Navigation Device for People with Visual Impairments

The Internet is not inclusive for people with visual impairments. Indeed, assistive devices do not allow people with visual impairments to easily locate themselves on a web page, nor to interact quickly. However, the Internet has become an essential tool (especially during these pandemic times), for communicating, working, accessing leisure and social activities. Thus, this […]

Formation et familiarisation à l’utilisation du réseau régulier de transport en commun : un état de la situation des besoins et des ressources pour les personnes ayant des incapacités.

Sorry, this entry is only available in Français. L’accès aux services publics de transport pour les personnes ayant des incapacités physiques ou en perte d’autonomie constitue une problématique majeure, vécue au quotidien mais également identifiée dans les écrits scientifiques. Le Réseau de transport de la Capitale (RTC) souhaite connaitre les besoins de sa clientèle en […]

Favoriser l’autodétermination lors de l’apprentissage de la conduite automobile chez les jeunes adultes ayant des incapacités

Sorry, this entry is only available in Français. La conduite automobile est une activité de la vie quotidienne centrale dans le mode de vie occidental, favorisant l’autonomie et la participation sociale. L’apprentissage de la conduite représente un défi particulièrement important pour les adolescents et jeunes adultes ayant des incapacités. L’École de conduite du Centre intégré […]

Exploring cognitive-social factors underlying pedestrian navigation following chronic moderate-to-severe traumatic brain injury (m/sTBI) using virtual environments

Dysfunctions in reading emotions of others, mobility and social participation are hallmarks of m/sTBI. This project addresses all three, responding to the AQTC’s need to further understand and raise awareness about nonverbal communication deficits of persons with m/sTBI and their impact on function, participation and inclusion. Specifically, an inability to recognise emotion during a collision […]

Co-construction d’un programme de formation continue des acteurs municipaux en lien avec les plans d’action d’accessibilité universelle

Sorry, this entry is only available in Français.Description : Conformément aux exigences légales, les municipalités québécoises de 15 000 habitants et plus produisent annuellement un plan d’action visant à réduire les obstacles à la participation sociale des personnes handicapées. Les connaissances, les pratiques et outils de soutien en matière d’accessibilité universelle sont très diversifiés et peu harmonisés […]

Co-Creation of Leisure Experience in an Inclusive and Accessible Theatre Space: The Case of the Segal Centre for Performing Arts.

Project description This project will examine challenges that restrict individuals with disabilities from engaging in cultural recreation and leisure activities, such as theatre performances. In this two-tier project, we are interested in examining how all stakeholders enjoy live theatre and examine the challenges in accessing and attending live performances. Second, this project centers around a “relaxed […]

Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation

Project description Pediatric manual wheelchair users do not meet the Canadian 24-hour movement guidelines. Consequences are significant in terms of physical, emotional and cognitive health and impact not only childhood, but also adulthood. In Québec, approximately 32% of French-speaking schools do not meet the recommended minutes of physical education. It is likely that pediatric manual […]

Participation sociale des personnes ayant des incapacités dans la dynamique de développement régional inclusif

Sorry, this entry is only available in Français. Une étude portant sur la caractérisation du territoire de la municipalité régionale de comté (MRC) de Portneuf Ce projet de recherche émane de l’expression des besoins de l’Association des Personnes Handicapées de Portneuf (APHP), qui a pour mission la défense des droits et l’amélioration de la qualité […]

Pour une salle de classe inclusive

Sorry, this entry is only available in Français. Développement d’un guide d’aide à l’aménagement de salles de classe inclusives répondant aux besoins des élèves handicapés ou en difficulté d’adaptation ou d’apprentissage dans les milieux scolaires québécois   Description : Au cours des prochaines années, plusieurs commissions et directions scolaires devront effectuer d’importants travaux visant le […]