Co-design of an Assistive Internet Navigation Device for People with Visual Impairments

The Internet is not inclusive for people with visual impairments. Indeed, assistive devices do not allow people with visual impairments to easily locate themselves on a web page, nor to interact quickly. However, the Internet has become an essential tool (especially during these pandemic times), for communicating, working, accessing leisure and social activities. Thus, this […]

Formation et familiarisation à l’utilisation du réseau régulier de transport en commun : un état de la situation des besoins et des ressources pour les personnes ayant des incapacités.

Sorry, this entry is only available in Français. L’accès aux services publics de transport pour les personnes ayant des incapacités physiques ou en perte d’autonomie constitue une problématique majeure, vécue au quotidien mais également identifiée dans les écrits scientifiques. Le Réseau de transport de la Capitale (RTC) souhaite connaitre les besoins de sa clientèle en […]

Favoriser l’autodétermination lors de l’apprentissage de la conduite automobile chez les jeunes adultes ayant des incapacités

Sorry, this entry is only available in Français. La conduite automobile est une activité de la vie quotidienne centrale dans le mode de vie occidental, favorisant l’autonomie et la participation sociale. L’apprentissage de la conduite représente un défi particulièrement important pour les adolescents et jeunes adultes ayant des incapacités. L’École de conduite du Centre intégré […]

Exploring cognitive-social factors underlying pedestrian navigation following chronic moderate-to-severe traumatic brain injury (m/sTBI) using virtual environments

Dysfunctions in reading emotions of others, mobility and social participation are hallmarks of m/sTBI. This project addresses all three, responding to the AQTC’s need to further understand and raise awareness about nonverbal communication deficits of persons with m/sTBI and their impact on function, participation and inclusion. Specifically, an inability to recognise emotion during a collision […]

Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation

Project description Pediatric manual wheelchair users do not meet the Canadian 24-hour movement guidelines. Consequences are significant in terms of physical, emotional and cognitive health and impact not only childhood, but also adulthood. In Québec, approximately 32% of French-speaking schools do not meet the recommended minutes of physical education. It is likely that pediatric manual […]

Participation sociale des personnes ayant des incapacités dans la dynamique de développement régional inclusif

Sorry, this entry is only available in Français. Une étude portant sur la caractérisation du territoire de la municipalité régionale de comté (MRC) de Portneuf Ce projet de recherche émane de l’expression des besoins de l’Association des Personnes Handicapées de Portneuf (APHP), qui a pour mission la défense des droits et l’amélioration de la qualité […]

Étude de cas en surdicécité visant à tester la faisabilité clinique, sociale et économique de nouvelles modalités de communication en face-à-face et à distance

Sorry, this entry is only available in Français.Le projet répond au besoin des partenaires (deux programmes en surdicécité du CIUSSS de la Capitale Nationale – Institut de réadaptation en déficience physique de Québec et du CISSS Montérégie-Centre/ CIUSSS Centre-Sud–de l’île-de-Montréal – Institut Nazareth et Louis- Braille/Institut Raymond-Deware) qui désirent tester la faisabilité d’une solution informatique-technologique […]

CARE PLAY: Community And REsearch PLAYing together using physical literacy knowledge translation tools targeting children with disabilities in Quebec

Children with disabilities participate less than their peers in physical activities, and their levels of physical activity are often below the minimum recommended for a healthy development. A comprehensive approach to address physical activity is ‘physical literacy’ (PL). PL builds on basic movement skills as well as child confidence, motivation, understanding and valuing, to ensure […]

Co-construction d’un cours de danse adaptée dans la communauté pour les enfants avec la paralysie cérébrale : Faire tomber les barrières

Sorry, this entry is only available in Français.La paralysie cérébrale (PC) entraîne des troubles de la motricité et affecte la participation sociale de l’enfant de même que sa qualité de vie et celle de sa famille. La danse inclusive offre aux enfants ayant une paralysie cérébrale et à leur famille des bénéfices tant sur le […]

Sport and rehabilitation

Co-creating, implementing and evaluating a community-based peer-run physical activity program to enhance exercise and sport participation for adults with moderate to severe traumatic brain injury Description: This project aims to advance the co-creation of a community-based physical activity (PA) and sport program for persons with a traumatic brain injury (TBI). It stems from a 9-month […]