Body in Care, Body on Stage: An Intersectoral Approach to Chronic Pain

This project brings together people living with chronic pain, artists, clinicians, and researchers in the health sciences and humanities. It aims to place artistic practices and the humanities at the heart of a system in which experiments will be carried out and shared, in close collaboration with the people concerned, in order to facilitate the expression of chronic pain for people living with chronic pain, and the understanding of this reality for their relatives, friends and clinicians.

The objective is threefold:

  • 1) to set up a permanent series of workshops to encourage the expression of one’s experience by the person suffering from chronic pain and to create the conditions for the training of expert facilitators;
  • 2) to create a show intended for the general public, in order to make visible this often invisible reality that is chronic pain and to initiate the debate in a perspective of modification of perceptions and recognition of this condition;
  • 3) to produce a series of video vignettes that accompany the project team throughout the process and that report to the public on the impact of the “Arts-Health Sciences” research-creation-intervention dynamic for the community of people living with chronic pain.
Global progress
Literature review (art-health and chronic pain approaches) and ethical approval
Recruitment of patients, partners, relatives and clinicians Recruitment of artists
Realization of the intervention workshops
Production of the forum show
Production and distribution of the video clips
Partners
    Team members

    – Catherine Mercier, Université Laval, professeure titulaire, département de réadaptation, programme d’ergothérapie, faculté de médecine, titulaire de la Chaire de recherche en paralysie cérébrale, directrice scientifique du CIRRIS. Secteur Santé.
    – Thierry Belleguic, U. Laval, prof. titulaire, dépt de littérature, théâtre et cinéma, fac. des lettres et sciences humaines ; dir. du Lab. international associé « Arts, société et mieux-être » (LIA- ASME) en partenariat avec l’U. Nice-Côte d’azur (UCA). Secteur Société et culture.
    Compagnie Le Papillon Blanc
    Représentante : Marie-Noëlle Goy, danseuse et chorégraphe Titre d’emploi : directrice
    – Marie-Hélène Doré — artiste, doctorante en Arts de la scène et de l’écran, U. Laval, membre du CIRRIS ;
    – Fleury, Marie-Hélène, artiste ;
    – Gibouleau, Karine, artiste ;
    – Kiss, Jocelyne, prof. agrégée, département de design, faculté d’architecture, d’aménagement, d’arts et de design, membre du CIRRIS et du LIA-ASME, U. Laval ;
    – Langlois, Thomas, comédien, slameur, doctorant en Études théâtrales, membre du LIA-ASME, U. Laval ;
    – Leblanc, Julie-Anne, comédienne, clown-thérapeute (Fondation clown) ;
    – Marcia Lorenzato —, artiste en arts visuels, psychopédagogue, éducatrice, Maison Michel Sarrazin, Québec ;
    – Pinard, Anne Marie, prof. agrégée, fac. de médecine, dpt d’anesthésiologie et soins intensifs, U. Laval, titulaire de la Chaire de leadership en enseignement sur la douleur chronique – MÉDISCA, cheffe du Service de traitement de la douleur chronique, CHU de Québec ; membre du CIRRIS ;
    – Reuillard, Valérie — Présidente de la Société québécoise de la fibromyalgie (SQF) ;
    – Roussel, Annie — Artiste-peintre, artisan d’art, massothérapeute agréée.

    Scientific sectors
    Innovation stages
    • Émergence
    All projects