Body in Care, Body on Stage: An Intersectoral Approach to Chronic Pain
This project brings together people living with chronic pain, artists, clinicians, and researchers in the health sciences and humanities. It aims to place artistic practices and the humanities at the heart of a system in which experiments will be carried out and shared, in close collaboration with the people concerned, in order to facilitate the expression of chronic pain for people living with chronic pain, and the understanding of this reality for their relatives, friends and clinicians.
The objective is threefold:
- 1) to set up a permanent series of workshops to encourage the expression of one’s experience by the person suffering from chronic pain and to create the conditions for the training of expert facilitators;
- 2) to create a show intended for the general public, in order to make visible this often invisible reality that is chronic pain and to initiate the debate in a perspective of modification of perceptions and recognition of this condition;
- 3) to produce a series of video vignettes that accompany the project team throughout the process and that report to the public on the impact of the “Arts-Health Sciences” research-creation-intervention dynamic for the community of people living with chronic pain.
Global progress
Literature review (art-health and chronic pain approaches) and ethical approval
Recruitment of patients, partners, relatives and clinicians Recruitment of artists
Realization of the intervention workshops
Production of the forum show
Production and distribution of the video clips
Partners
Team members
– Catherine Mercier, Université Laval, professeure titulaire, département de réadaptation, programme d’ergothérapie, faculté de médecine, titulaire de la Chaire de recherche en paralysie cérébrale, directrice scientifique du CIRRIS. Secteur Santé.
– Thierry Belleguic, U. Laval, prof. titulaire, dépt de littérature, théâtre et cinéma, fac. des lettres et sciences humaines ; dir. du Lab. international associé « Arts, société et mieux-être » (LIA- ASME) en partenariat avec l’U. Nice-Côte d’azur (UCA). Secteur Société et culture.
Compagnie Le Papillon Blanc
Représentante : Marie-Noëlle Goy, danseuse et chorégraphe Titre d’emploi : directrice
– Marie-Hélène Doré — artiste, doctorante en Arts de la scène et de l’écran, U. Laval, membre du CIRRIS ;
– Fleury, Marie-Hélène, artiste ;
– Gibouleau, Karine, artiste ;
– Kiss, Jocelyne, prof. agrégée, département de design, faculté d’architecture, d’aménagement, d’arts et de design, membre du CIRRIS et du LIA-ASME, U. Laval ;
– Langlois, Thomas, comédien, slameur, doctorant en Études théâtrales, membre du LIA-ASME, U. Laval ;
– Leblanc, Julie-Anne, comédienne, clown-thérapeute (Fondation clown) ;
– Marcia Lorenzato —, artiste en arts visuels, psychopédagogue, éducatrice, Maison Michel Sarrazin, Québec ;
– Pinard, Anne Marie, prof. agrégée, fac. de médecine, dpt d’anesthésiologie et soins intensifs, U. Laval, titulaire de la Chaire de leadership en enseignement sur la douleur chronique – MÉDISCA, cheffe du Service de traitement de la douleur chronique, CHU de Québec ; membre du CIRRIS ;
– Reuillard, Valérie — Présidente de la Société québécoise de la fibromyalgie (SQF) ;
– Roussel, Annie — Artiste-peintre, artisan d’art, massothérapeute agréée.
Scientific sectors
Innovation stages
- Émergence
All projects
- Accès à l’information et à sa compréhension pour une société inclusive
- Improving the accessibility of information and communication in the Montréal Museum of Fine Arts
- Améliorer la qualité de vie et la participation sociale des personnes en situation de handicap : identification des besoins à intégrer aux applications mobiles
- Apprentissage de la conduite automobile chez les adolescents et jeunes adultes ayant des incapacités : Soutien à l’élaboration d’un processus d’accompagnement basé sur les facteurs favorisant la conduite et l’autodétermination
- Para-athlete Technology Needs
- CARE PLAY: Community And REsearch PLAYing together using physical literacy knowledge translation tools targeting children with disabilities in Quebec
- Co-construction d’un cours de danse adaptée dans la communauté pour les enfants avec la paralysie cérébrale : Faire tomber les barrières
- Co-construction d’un programme de formation continue des acteurs municipaux en lien avec les plans d’action d’accessibilité universelle
- Co-design of an Assistive Internet Navigation Device for People with Visual Impairments
- Co-Creation of Leisure Experience in an Inclusive and Accessible Theatre Space: The Case of the Segal Centre for Performing Arts.
- Co-development of workshops to promote psychological well-being after a stroke
- Co-development of an active listening training for Autism Support volunteers
- Contraintes biomécaniques du basketball en fauteuil roulant
- Body in Care, Body on Stage: An Intersectoral Approach to Chronic Pain
- Étude de cas en surdicécité visant à tester la faisabilité clinique, sociale et économique de nouvelles modalités de communication en face-à-face et à distance
- Exploring cognitive-social factors underlying pedestrian navigation following chronic moderate-to-severe traumatic brain injury (m/sTBI) using virtual environments
- Staff training and adapted physical activity
- Formation et familiarisation à l’utilisation du réseau régulier de transport en commun : un état de la situation des besoins et des ressources pour les personnes ayant des incapacités.
- Formation/entrainement pour faciliter l’utilisation des réseaux de bus et de métro accessibles par des personnes ayant des limitations fonctionnelles motrices
- Identifying the Fundamental Movement Skills for Pediatric Manual Wheelchair Users: A Step Towards the Development of Inclusive Physical Education and Social Participation
- Impacts d’orthèses robotisées des membres supérieurs
- Inclusion sociale par l’activité physique en plein air chez les enfants atteints de trouble de développement de la coordination
- Artificial intelligence for people with Parkinson’s disease
- Le Café-IN : carrefour d’échange et de partages pour l’inclusion sociale des personnes ayant un traumatisme craniocérébral
- Les déterminants d’une expérience inclusive dans des ateliers créatifs : le cas du réseau des Bibliothèques de Montréal
- Mon futur chez-moi en 3D – Map It
- Musée et accessibilité
- Participation sociale des personnes ayant des incapacités dans la dynamique de développement régional inclusif
- Fatherhood, co-parenting and disability: what are the experiences of fathers with disabilities in Quebec?
- Pour une salle de classe inclusive
- Projet ceinture intelligente – Smartbelt
- Promoting Audiodiversity: The Right to (Fair) Self-Representation in the Media
- Action-research for the implementation of a hearing aid valorization program offered in the community and aimed at seniors with a hearing loss
- Recommendations for an inclusive digital budgeting assistance solution for individuals with traumatic brain injury.
- Réfléchir pour agir ensemble en formation et en sensibilisation
- Hiking trails: towards an accessible classification
- Soutenir ensemble la mobilité d’ainés présentant des incapacités: comment favoriser leur utilisation du transport en commun et leur participation sociale?
- Spina Bifida and aging: co-development of a toolbox
- Sport and rehabilitation
- An Exploratory Study of Deaf and Hard of Hearing Women’s Access to Social Services
- Learning unit and inclusive work environment
- Utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) d’usage courant par les personnes ayant une surdité
- Visitabilité des commerces
- Évaluation des exigences biomécaniques et physiologiques du ski paranordique